Hva er en WOD?

Det som vi på CrossFit-språket kaller WOD står for «Workout of the Day». Dette er våre vanlige gruppetimer med instruktør; hos oss er det minst 1 instruktør og maks 14 deltagere på en WOD. Når du kommer på boksen står dagens WOD på tavla og instruktørene tar deltagerene gjennom økta i felleskap. En WOD tar vanligvis 60 minutter, og inkluderer oppvarming og uttøying, en del som består av styrke og/eller teknikk-trening, og en såkalt «metcon» (står for metabolic conditioning) som typisk er sammensatt av flere kondisjons-, vektløfting- og turn-elementer og tar et sted mellom 5 og 20 minutter. Instruktøren vil hjelpe med teknikk og motivasjon underveis og du kan forvente at dine medatleter som er på samme timen også vil trå til med heiing og pushing for å få deg i gjennom metcon-biten på best mulig måte.

Vi programmerer våre WODs selv, gjerne for 1-2 uker av gangen. Ved å variere parametere som øvelser, vekt, tidsdomene og intensitet er tanken at du ved å trene hos oss 3-5 ganger i uken skal få merkbar forbedring i alle de 10 fysiske egenskapene ved å få forskjellig treningsstimuli hver gang du er innom.

Vårt utvalg av WODs er som følger:

WOD: Enkelt og greit – vår vanlige gruppetime.
Team WOD: En vanlig gruppetime der man jobber 2 eller flere på lag sammen. Du trenger ikke ha lagkamerat klar før du kommer på timen
Weightlifting: Fokuserer på de olympiske løftene snatch og clean & jerk – for dem som synes det er ekstra gøy å løfte eller ønsker å bli bedre på disse komplekse løftene. Her kan du komme og øve på det du ønsker å øve på innenfor tidsrommet timen går på, med veiledning fra èn av våre weightlifting-coacher.
Gymnastics: Her trener vi på de mer kompliserte turn-elementene vi bruker i CrossFit; som muscle-ups, handstand pushups, one-legged squats, osv.
Mobility: En gruppetime som fokuserer på mobilitet – for dem som føler at mangelfull mobilitet hindrer dem i å utføre de vanlige CrossFit-øvelsene helt tilfredsstillende.
Family WOD: En time der medlemmer kan ta med barn for funksjonell lek og moro.
CrossFit Teens: Eget opplegg for tenåringer i alderen 13 – 17 år.
Barseltrening: En time som er tilpasset nybakte mødre som ønsker å ta med baby på trening. Her er det lav musikk og et litt roligere tempo enn på vanlige WODs.