Trenere

Julie Bårdsen

Julie

Julie Bårdsen

Kvalifikasjoner:
CrossFit Level 1 Trainer
CrossFit Level 2 Trainer
CrossFit Rowing Trainer

Meg og CrossFit:
Man hører ofte om såkalte livsendrende øyeblikk man angivelig vil se tilbake på i all fremtid; det øyeblikket hvor alt plutselig forandret seg, uten at man egentlig oppfattet det. For meg var det øyeblikket en våt og kald regndag i Bergen januar 2013. En venninne hadde omsider overtalt meg til å gå på en prøvetime hos CrossFit Bryggen, et relativt stort steg for en overvektig og rett ut lat og utrent jusstudent mot slutten av studietiden. Jeg trivdes ikke med studiet mitt, karakterpresset var tungt, jeg hadde to deltidsjobber og svært lite overskudd.

Det er ikke en overdrivelse å si at jeg virkelig trodde jeg skulle omkomme i løpet av den klokketimen. Jeg hadde ikke et gram kondis og slet voldsomt selv om økten utelukkende bestod av kroppsvektøvelser. Jeg tør påstå at jeg nok brukte dobbelt så lang tid på å fullføre økten som den siste personen før meg, men i ettertid er jeg faktisk glad for det, ettersom det gav meg en helt unik mulighet til å se hva CrossFit dreier seg om. Samtlige andre mennesker på den økten sto og heiet og skrek meg i mål, kom med råd, motiverende utrop og et par slang seg også med og fullførte øvelsene mine med meg, selv om de selv var ferdige for lenge siden. Dette var en helt ny opplevelse for meg, og selv om jeg knapt kunne puste og følte jeg skulle både kaste opp og falle sammen, gav jeg aldri opp. Stemningen i det rommet var helt utrolig,; utvilsomt den beste formen for motivasjon jeg noensinne hadde vært borti.

Det tok ikke lang tid før jeg lærte at det jeg opplevde den dagen var the CrossFit Community. I denne sporten er det én for alle og alle for én, og samholdet er virkelig helt unikt. Jeg kunne ikke gå normalt på omtrent en uke etter den første økten, men for meg ble det egentlig bare en ytterligere bekreftelse på at dette, det er effektiv trening det! To og et halvt år senere har jeg riktignok en fullført mastergrad og det er jeg glad for, men det som er betraktelig viktigere for meg er at jeg også har et bedre liv på alle tenkelige måter. Jeg er sunn og frisk, sosial, glad og entusiastisk og jeg bobler av positiv energi som jeg nå ser veldig frem til å bruke på CrossFit Grimstad og våre fantastiske medlemmer. Jussen har jeg lagt på hyllen, kontorlivet er sjanseløst mot den gleden det gir meg å kunne dele dette med andre. Den januardagen ble et vendepunkt for meg, og jeg snur meg ikke tilbake.

Favorittøkt:
Jeg elsker CrossFit og er stort sett med på det aller, aller meste, men man får jo noen favorittøvelser etter hvert; blant annet burpees, cleans, jerks, pull-ups og roing er jeg god venn med. Det er umulig å velge bare én økt, men sær som jeg er storkoser jeg meg hvis for eksempel denne enkle, men forhatte stakkaren står på tavlen:
100 burpees for time

Hatøkt:
Jeg avskyr thrusters – det er en øvelse jeg sterkt mistenker er laget utelukkende for å gjøre oss vondt. CrossFit handler imidlertid om å kunne takle alt man får kastet etter seg, så står det thrusters på tavlen den dagen er jeg jo med på moroa. Likevel, når CrossFit Games Open 14.5 står der skal jeg ærlig innrømme jeg vurderer å snu i døren, for den sitter godt;
21-18-15-12-9-6-3 reps, for time of:
Thruster, 43/30 kg
Burpee (Bar Facing)

Kontakt:
julie@crossfitgrimstad.no eller 90578652


Trond-Willi Isaksen

Trond

Trond-Willi Isaksen

Kvalifikasjoner:
CrossFit Level 1 Trainer
CrossFit Level 2 Trainer
CrossFit Weightlifting Trainer
CrossFit Strongman Trainer
CrossFit Rowing Trainer

Meg og CrossFit:
For meg ble mitt første møte med CrossFit tilbake i februar 2012 en real tankevekker. Jeg var riktignok relativt sterk etter å ha drevet med mer tradisjonell kroppsbygger-trening i nesten et tiår, men andre viktige fysiske egenskaper som kardiovaskulær utholdenhet, mobilitet og agilitet var langt i fra velutviklede. Jeg gikk på crossfit.com, plukket en del økter jeg mente jeg kunne utføre på egen hånd, fant meg en ledig krok på et tradisjonelt treningssenter og gjorde det beste ut av det. Jeg kan ikke annet enn å trekke på smilebåndet når jeg ser tilbake på de resultatene jeg hadde i de første månedene av min CrossFit-karriere.

Selv om jeg er utdannet sivilingeniør og har trivdes med å jobbe i oljebransjen i åtte år så skjønte jeg tidlig at CrossFit var noe jeg virkelig kunne tenke meg å drive med på heltid. Jeg tok derfor trenerkurset og begynte å påtvinge CrossFit-prinsippene på mine venner. Sommeren 2013 startet vi en Facebook-gruppe som hadde som formål å spre CrossFit og funksjonell trening gjennom gratis utendørstreninger; resten er historie som det heter.

Jeg mener bestemt at alle kan (og bør) trene CrossFit. I tillegg til åpenbare fysiske endringer er det minst like viktig med de psyiske endringene man oppnår, samt at man får et helt annet forhold til trening, ernæring og kroppsideal. Jeg gleder meg stort til å spre CrossFit til alle de tøffe medlemmene vi kommer til å få her i Grimstad.

Favorittøkt:
Jeg foretrekker korte økter (type under 10 minutter) med tunge vekter og få repetisjoner, så når jeg kan få en økt med tunge squats, deadlifts, power cleans eller push press kombinert med for eksempel double unders, roing eller GHD situps er jeg i mitt ess. Samtidig så prøver jeg kontinuerlig å jobbe med mine svakheter for å bli en bedre allround atlet.

Hatøkt:
Alle lange økter med lettere vekter og mange repetisjoner er døden for en stor og tung mann. Spesielt når kombinasjonen av thrusters og burpees står på tavla er det bare å tømme hodet og ”embrace the pain train”. Ellers er forbedringspotensialet stort når det kommer til øvelser som innebærer å jobbe med sin egen kroppsvekt.

Kontakt:
tw@crossfitgrimstad.no eller 92025293


Vanessa Olsen

Vanessa Olsen

Vanessa Olsen

Kvalifikasjoner:
CrossFit Level 1 Trainer

Meg og CrossFit:
Mitt første møte med CrossFit var en kald morgen på Levermyr i 2013. Det var også min aller første date med min nåværende mann, så det sier seg selv at jeg måtte gi alt. Det var blant annet burpees, box jumps, velting av traktordekk, skyving av kanner og løping med vekt over hodet; øvelser som jeg aldri hadde gjort, og aldri hadde sett en gang. Jeg hadde aldri vært så sliten i hele mitt liv som etter den økta, og jeg hadde aldri pushet meg selv på den måten. Jeg gikk derfra med en kropp som nesten ikke orket å gå opp trappa til badet hjemme, men også med en enorm mestringsfølelse, og gledet meg til neste gang. Etter det var jeg hekta; det å møte på trening og gjøre så mange varierte øvelser, og bli pushet til å gjøre mitt aller beste – det er avhenginghetsskapende.

Jeg har tidligere vært aktiv på helsestudio i mange år, og drevet med både hest og dans. Jeg har alltid likt å bevege meg, men fant aldri «min greie» før jeg ble introdusert for CrossFit. CrossFit-miljøet er noe helt eget; det er inkluderende og motiverende, det er utfordrende og det er lærerikt. I mitt arbeid som sykepleier i natt-turnus er overskudd og en utholdende kropp viktig, og det får jeg gjennom CrossFit. Det er en hyggelig møteplass, da medlemmene gir så mye av seg selv hver gang vi møtes – flere av mine beste venner har jeg fått gjennom CrossFit. CrossFit er nå for meg ikke bare trening for å holde meg i form på en mest mulig allsidig måte, det er også min sosiale arena og favoritthobby. Det gir meg så utrolig mye motivasjon og glede å få dele mestringsfølelsen og treningsgleden medlemmene i boksen har. Når nye mål blir satt og oppnådd, og jeg får være tilstede og heie på dem underveis – det er så gøy!

Favorittøkt:
Mine favorittøkter er gjerne «AMRAP»s med litt varighet. Kan jeg få et par olympiske løft, kettlebell swings og en haug med box jumps – da koser jeg meg!

Hatøkt:
For meg er det verste som kan stå på tavla «Wall Balls». Spiller ingen rolle om det er få repetisjoner, de tar knekken på meg uansett. Jeg er heller ikke så glad i økter med få repetisjoner og tunge vekter.

Kontakt:
vaneso89@gmail.com eller 481 99 821


Joana Carmen Bracht

Joana Carmen Bracht

Joana Carmen Bracht

Kvalifikasjoner:
CrossFit Level 1 Trainer

Meg og CrossFit:
Jeg har drevet med ganske mye forskjellige sporter. Danset Ballet i 9 år, svømming i 5 år, tennis, litt fotball og drev med hest i 4 år. Ungdomstiden begynte jeg å bli litt for lat, og hadde plutselig ingenting som interesserte meg lenger, og ville heller ikke gå tilbake til noen av de gamle sportene. I 5 gode år gjorde jeg absolutt ingenting, ble overvektig (vil ikke kalle det ille, men likevel en del for mye på kroppen) og i dårlig form rett og slett. Det var en venninne som overtalte meg til slutt å bli med på en prøvetime på CrossFit Grimstad i september 2015. En time før vi skulle være der vurderte jeg å ringe henne og avlyse og finne på en dårlig unnskyldning fordi jeg var redd for å dumme meg ut på timen. Det er jeg glad for jeg ikke gjorde. Denne timen var desidert det gøyeste og tyngste jeg noen gang kunne ha gjort. Stemningen blant medlemmene, de som var på prøvetimen og trenerne var så fantastisk at det var mer gøy enn tungt (føltes sånn ut der og da hvert fall). Når timen var ferdig satt hele gjengen og pratet om det vi akkurat hadde overstått, uten å dø, ga hverandre komplimenter, og ble allerede på så kort tid en sammensveist gjeng. Da jeg kom hjem innså jeg hvor sliten og hvor lite godt trent jeg faktisk var. Det ga meg et ganske så bra kick, og jeg måtte bare fortsette med denne sporten, for man kunne merke på en liten prøvetime at dette, CrossFit er noe som virkelig funket. Jeg har ikke angret et sekund! Jeg gleder meg like mye hver eneste dag jeg skal sette foten min inn i den fantastiske boxen vår, møte de herlige menneskene som er der og får trent og svettet sammen med dem. Du lærer noe nytt hver gang du er der, du tester deg selv og merker du blir bedre; alt dette gir så mye motivasjon til å fortsette. CrossFit er for alle, og jeg ville anbefalt hvem som helst en prøvetime på CrossFit Grimstad.

Favorittøkt:
Jeg har faktisk ganske mange favorittøkter så jeg kan ikke bare velge en. Jeg er veldig glad i alt som har med Snatch, Clean and Jerk, Abmats/ Ghd sit-ups, Lunges, Deadlift, Doubleunders og roing. Den økta jeg har tatt flest ganger, og som er kort og ‘’brutal’’ heter «Annie». Den liker jeg veldig godt. Lange økter og Chippere er egentlig mine største favoritter.

Hatøkt:
Alt som inkluderer en Thruster, og da type mange repetisjoner og lette vekter. Jeg er ikke så fan av kroppsvektøvelser og «Amraps» heller. Men man må gjøre det også for å bli bedre i det og mer allsidig.

Kontakt:
joanacarmenb@gmail.com eller 46778081


Brian Kamp

Brian Kamp

Brian Kamp

Kvalifikasjoner:
CrossFit Level 1 Trainer

Meg og CrossFit:
Mitt kjærlighetsforhold til CrossFit begynte tilbake i august 2014 da en kompis dro meg med på en prøvetime for å teste dette ut. Jeg var i relativt grei form syntes jeg selv, hadde jo vært medlem på x antall helsestudioer opp gjennom årene, så dette skulle jeg fikse. Så feil kan man ta. Skikkelig feil. Jeg hadde hverken kondis eller styrke tydeligvis. Jeg kunne ikke forstå at det å kaste en medisinball på en vegg kombinert med roing kunne være så tungt. Men jeg elsket det ifra første stund. Dette var noe for meg. Jeg var rett og slett solgt etter kun 1 time med CrossFit.

Siden jeg tidligere har vært en aktiv fotballspiller gjennom hele ungdomstiden har jeg savnet litt å være sammen med andre om noe. Å kunne trene med venner uten å bli sett rart på hvis man snakker med noen ukjente på treningen. Dette var noe jeg fant i CrossFit som ved sin inkluderende treningsform ga meg mer sosialt utbytte enn noen annen treningsform jeg tidligere har prøvd. Så effektiv trening og sosialt var akkurat hva jeg lette etter.

CrossFit passer for alle. Spiller ingen rolle om du er stor eller liten, tynn eller tykk. Du vil alltid kunne få utbytte av en treningsøkt. CrossFit tilpasses deg og ditt treningsgrunnlag, ikke motsatt.

Som en trener hos CrossFit Grimstad er det en fantastisk følelse når man ser smilene til våre medlemmer når de selv oppdager at dette faktisk fungerer! Det gir pågangsmot, mestringsfølelse og livskvaliteten stiger i takt med pulsen.

Favorittøkt:
Min favorittøkt består gjerne av roing og wallballs (utrolig med tanke på prøvetimen min, ikke sant!?) som går over litt lengre tid, gjerne over 20 min. Seige lange økter der man får jobbet skikkelig med seg selv og viljen.

Hatøkt:
Alt som inkluderer Burpees! Når man er nesten 2 meter høy er det veldig langt ned til gulvet for  å si det sånn.

Kontakt:
bkamp00@gmail.com eller 97740884


Johan Espedal

M-P-Mars-1

Johan Espedal

Kvalifikasjoner:
CrossFit Level 1 Trainer

Meg og CrossFit:
Jeg har bakgrunn i en aktiv familie og har drevet med mye forskjellig som skiskyting, gokart og bakkeløp. For meg startet mitt crossfiteventyr tredje juledag 2009. Stebroren min, Christer Idland, som var hjemme på juleferie fra studier i San Diego tok med meg, min bror Marcelo og stemor Tove på en CrossFit-time i CrossFit Centrums helt nye senter i Sandnes. Økten innebar øvelser som var totalt nye for meg. Blant annet skulle vi finne lagets sammenlagte sum i markløft. Jeg var kun 13 år den gangen og var veldig stolt av å kunne dra opp 65 kg fra bakken. Neste del var en teamøkt. Jeg husker spesielt avslutningen som var 3x15m bearcrawl, noe som egentlig ikke er verdens største utfordring, men etter en hard teamøkt var det nesten umulig. Vi klarte å gjennomføre, men smerten stoppet ikke der. Den påfølgende uken var fylt med enorm stølhet som gjorde en enkel sak som å åpne kjøleskapet til en utfordring. Det var for sent å snu nå, det var kun en ting å gjøre. Melde seg inn og gi gass. 

Jeg har hatt gleden av å være med helt i fra starten da CrossFit i Norge var helt nytt.  Det å se denne sporten vokse og utvikle seg har vært helt spesielt. For meg betyr den gode atmosfæren og gleden som møter meg hver gang jeg går på trening vel så mye som selve treningen.

I 2012 tok jeg CrossFit Level 1 og begynte jeg å jobbe som trener på CrossFit Centrum,  16 år og desidert yngste trener på senteret. Jeg har aldri kjedet meg en eneste dag på jobb! Mye av min inspirasjon og motivasjon kommer av å se andre nå sine mål og uttrykke glede gjennom treningen.

Jeg har hatt gleden av å deltatt på mye forskjellig på disse årene jeg har drevet med CrossFit. Blant annet diverse crossfitkonkurranser og vektløfterstevner.

Favorittøkt:
Jeg liker de korte og intensive øktene. De består gjerne av noen tunge løft i kombinasjon med noen reps med en kroppsvektsøvelse.

Skal jeg trekke frem en økt må det bli økten Helen som består av løping, kettlebells swings og pullups.

Hatøkt:
Det må vel bli det motsatte av det jeg liker. Lange og seige økter er ikke favoritten.

Etter over fem år har jeg fremdeles ikke blitt venn med wallballs og thrusters, som fremdeles alltid tar knekken på meg.

Kontakt:
espedal96@gmail.com eller 99436150


Mats Olsen

DSC9741

Mats Olsen

Kvalifikasjoner:
Forbundsdommer, Norges Vektløftingsforbund

Meg og CrossFit:
Mitt forhold til CrossFit har gått gjennom olympisk vektløfting. Jeg startet med vektløfting i 2008, som ikke var den vanligste treningsformen for en 12-åring. Flere gode vektløftere i familien har imidlertid påvirket meg sterkt i den retningen. Jeg trente noenlunde jevnt fram til 2011, da jeg mistet motivasjonen og hadde nok med videregående skole. I mai 2013 fant jeg og en kamerat ut at vi skulle komme oss i form, og dermed startet jeg å løfte igjen. Når jeg begynte å få framgang i løftene mine kom motivasjonen fort tilbake. Nå i 2015 startet jeg å studere på UiA og jeg måtte dermed finne et nytt sted å trene, et sted der jeg fikk lov til å slippe vekter i gulvet. Jeg ble tipset av flere treningsvenner at det tilfeldigvis åpnet et CrossFit-senter dagen jeg flyttet hit, som også var rett i nærheten. Det passet meg veldig bra, så det tok ikke lang tid før jeg meldte meg inn. Jeg driver hovedsakelig med olympisk vektløfting, men prøver meg gjerne på CrossFit-øvelsene som er nye for meg.

Favorittøkt:
Som vektløfter handler alt om å løfte mest mulig i forhold til kroppsvekta, som gjør at jeg trener mye med tunge vekter, få repetisjoner og gode pauser. Dette har blitt en vane. Jeg trener helst olympiske løft, knebøy, box jumps og andre hjelpeøvelser for vektløfting. Jeg bruker også mye tid på å tøye – beveglighet er viktig! J

Hatøkt:
Alt som krever utholdenhet føler jeg blir vanskelig å motivere meg for. Jeg er vant til å trene med maks 6 repetisjoner, dermed blir det en stor kontrast med for eksempel 50 reps i en CrossFit-økt. Jeg får prøve å trene opp utholdenheten fremover!

Kontakt
mats_o@live.no eller 97640770