Trenere

Julie Bårdsen

Julie

Julie Bårdsen

Kvalifikasjoner:
CrossFit Level 1 Trainer
CrossFit Level 2 Trainer
CrossFit Rowing Trainer

Meg og CrossFit:
Man hører ofte om såkalte livsendrende øyeblikk man angivelig vil se tilbake på i all fremtid; det øyeblikket hvor alt plutselig forandret seg, uten at man egentlig oppfattet det. For meg var det øyeblikket en våt og kald regndag i Bergen januar 2013. En venninne hadde omsider overtalt meg til å gå på en prøvetime hos CrossFit Bryggen, et relativt stort steg for en overvektig og rett ut lat og utrent jusstudent mot slutten av studietiden. Jeg trivdes ikke med studiet mitt, karakterpresset var tungt, jeg hadde to deltidsjobber og svært lite overskudd.

Det er ikke en overdrivelse å si at jeg virkelig trodde jeg skulle omkomme i løpet av den klokketimen. Jeg hadde ikke et gram kondis og slet voldsomt selv om økten utelukkende bestod av kroppsvektøvelser. Jeg tør påstå at jeg nok brukte dobbelt så lang tid på å fullføre økten som den siste personen før meg, men i ettertid er jeg faktisk glad for det, ettersom det gav meg en helt unik mulighet til å se hva CrossFit dreier seg om. Samtlige andre mennesker på den økten sto og heiet og skrek meg i mål, kom med råd, motiverende utrop og et par slang seg også med og fullførte øvelsene mine med meg, selv om de selv var ferdige for lenge siden. Dette var en helt ny opplevelse for meg, og selv om jeg knapt kunne puste og følte jeg skulle både kaste opp og falle sammen, gav jeg aldri opp. Stemningen i det rommet var helt utrolig,; utvilsomt den beste formen for motivasjon jeg noensinne hadde vært borti.

Det tok ikke lang tid før jeg lærte at det jeg opplevde den dagen var the CrossFit Community. I denne sporten er det én for alle og alle for én, og samholdet er virkelig helt unikt. Jeg kunne ikke gå normalt på omtrent en uke etter den første økten, men for meg ble det egentlig bare en ytterligere bekreftelse på at dette, det er effektiv trening det! To og et halvt år senere har jeg riktignok en fullført mastergrad og det er jeg glad for, men det som er betraktelig viktigere for meg er at jeg også har et bedre liv på alle tenkelige måter. Jeg er sunn og frisk, sosial, glad og entusiastisk og jeg bobler av positiv energi som jeg nå ser veldig frem til å bruke på CrossFit Grimstad og våre fantastiske medlemmer. Jussen har jeg lagt på hyllen, kontorlivet er sjanseløst mot den gleden det gir meg å kunne dele dette med andre. Den januardagen ble et vendepunkt for meg, og jeg snur meg ikke tilbake.

Favorittøkt:
Jeg elsker CrossFit og er stort sett med på det aller, aller meste, men man får jo noen favorittøvelser etter hvert; blant annet burpees, cleans, jerks, pull-ups og roing er jeg god venn med. Det er umulig å velge bare én økt, men sær som jeg er storkoser jeg meg hvis for eksempel denne enkle, men forhatte stakkaren står på tavlen: 100 burpees for time

Hatøkt:
Jeg avskyr thrusters – det er en øvelse jeg sterkt mistenker er laget utelukkende for å gjøre oss vondt. CrossFit handler imidlertid om å kunne takle alt man får kastet etter seg, så står det thrusters på tavlen den dagen er jeg jo med på moroa. Likevel, når CrossFit Games Open 14.5 står der skal jeg ærlig innrømme jeg vurderer å snu i døren, for den sitter godt;
21-18-15-12-9-6-3 reps, for time of: thruster (43/30 kg), burpee (Bar Facing).

Kontakt:
julie@crossfitgrimstad.no eller 90578652


Trond-Willi Isaksen

Trond

Trond-Willi Isaksen

Kvalifikasjoner:
CrossFit Level 1 Trainer
CrossFit Level 2 Trainer
CrossFit Weightlifting Trainer
CrossFit Strongman Trainer
CrossFit Rowing Trainer

Meg og CrossFit:
For meg ble mitt første møte med CrossFit tilbake i februar 2012 en real tankevekker. Jeg var riktignok relativt sterk etter å ha drevet med mer tradisjonell kroppsbygger-trening i nesten et tiår, men andre viktige fysiske egenskaper som kardiovaskulær utholdenhet, mobilitet og agilitet var langt i fra velutviklede. Jeg gikk på crossfit.com, plukket en del økter jeg mente jeg kunne utføre på egen hånd, fant meg en ledig krok på et tradisjonelt treningssenter og gjorde det beste ut av det. Jeg kan ikke annet enn å trekke på smilebåndet når jeg ser tilbake på de resultatene jeg hadde i de første månedene av min CrossFit-karriere.

Selv om jeg er utdannet sivilingeniør og har trivdes med å jobbe i oljebransjen i åtte år så skjønte jeg tidlig at CrossFit var noe jeg virkelig kunne tenke meg å drive med på heltid. Jeg tok derfor trenerkurset og begynte å påtvinge CrossFit-prinsippene på mine venner. Sommeren 2013 startet vi en Facebook-gruppe som hadde som formål å spre CrossFit og funksjonell trening gjennom gratis utendørstreninger; resten er historie som det heter.

Jeg mener bestemt at alle kan (og bør) trene CrossFit. I tillegg til åpenbare fysiske endringer er det minst like viktig med de psyiske endringene man oppnår, samt at man får et helt annet forhold til trening, ernæring og kroppsideal. Jeg gleder meg stort til å spre CrossFit til alle de tøffe medlemmene vi kommer til å få her i Grimstad.

Favorittøkt:
Jeg foretrekker korte økter (type under 10 minutter) med tunge vekter og få repetisjoner, så når jeg kan få en økt med tunge squats, deadlifts, power cleans eller push press kombinert med for eksempel double unders, roing eller GHD situps er jeg i mitt ess. Samtidig så prøver jeg kontinuerlig å jobbe med mine svakheter for å bli en bedre allround atlet.

Hatøkt:
Alle lange økter med lettere vekter og mange repetisjoner er døden for en stor og tung mann. Spesielt når kombinasjonen av thrusters og burpees står på tavla er det bare å tømme hodet og ”embrace the pain train”. Ellers er forbedringspotensialet stort når det kommer til øvelser som innebærer å jobbe med sin egen kroppsvekt.

Kontakt:
tw@crossfitgrimstad.no eller 92025293


Joana Carmen Bracht

Joana Carmen Bracht

Joana Carmen Bracht

Kvalifikasjoner:
CrossFit Level 1 Trainer

Meg og CrossFit:
Jeg har drevet med ganske mye forskjellige sporter. Danset Ballet i 9 år, svømming i 5 år, tennis, litt fotball og drev med hest i 4 år. Ungdomstiden begynte jeg å bli litt for lat, og hadde plutselig ingenting som interesserte meg lenger, og ville heller ikke gå tilbake til noen av de gamle sportene. I 5 gode år gjorde jeg absolutt ingenting, ble overvektig (vil ikke kalle det ille, men likevel en del for mye på kroppen) og i dårlig form rett og slett. Det var en venninne som overtalte meg til slutt å bli med på en prøvetime på CrossFit Grimstad i september 2015. En time før vi skulle være der vurderte jeg å ringe henne og avlyse og finne på en dårlig unnskyldning fordi jeg var redd for å dumme meg ut på timen. Det er jeg glad for jeg ikke gjorde. Denne timen var desidert det gøyeste og tyngste jeg noen gang kunne ha gjort. Stemningen blant medlemmene, de som var på prøvetimen og trenerne var så fantastisk at det var mer gøy enn tungt (føltes sånn ut der og da hvert fall). Når timen var ferdig satt hele gjengen og pratet om det vi akkurat hadde overstått, uten å dø, ga hverandre komplimenter, og ble allerede på så kort tid en sammensveist gjeng. Da jeg kom hjem innså jeg hvor sliten og hvor lite godt trent jeg faktisk var. Det ga meg et ganske så bra kick, og jeg måtte bare fortsette med denne sporten, for man kunne merke på en liten prøvetime at dette, CrossFit er noe som virkelig funket. Jeg har ikke angret et sekund! Jeg gleder meg like mye hver eneste dag jeg skal sette foten min inn i den fantastiske boxen vår, møte de herlige menneskene som er der og får trent og svettet sammen med dem. Du lærer noe nytt hver gang du er der, du tester deg selv og merker du blir bedre; alt dette gir så mye motivasjon til å fortsette. CrossFit er for alle, og jeg ville anbefalt hvem som helst en prøvetime på CrossFit Grimstad.

Favorittøkt:
Jeg har faktisk ganske mange favorittøkter så jeg kan ikke bare velge en. Jeg er veldig glad i alt som har med Snatch, Clean and Jerk, Abmats/ Ghd sit-ups, Lunges, Deadlift, Doubleunders og roing. Den økta jeg har tatt flest ganger, og som er kort og ‘’brutal’’ heter «Annie». Den liker jeg veldig godt. Lange økter og Chippere er egentlig mine største favoritter.

Hatøkt:
Alt som inkluderer en Thruster, og da type mange repetisjoner og lette vekter. Jeg er ikke så fan av kroppsvektøvelser og «Amraps» heller. Men man må gjøre det også for å bli bedre i det og mer allsidig.

Kontakt:
joana@crossfitgrimstad.no eller 46778081


Brian Kamp

Brian Kamp

Brian Kamp

Kvalifikasjoner:
CrossFit Level 1 Trainer

Meg og CrossFit:
Mitt kjærlighetsforhold til CrossFit begynte tilbake i august 2014 da en kompis dro meg med på en prøvetime for å teste dette ut. Jeg var i relativt grei form syntes jeg selv, hadde jo vært medlem på x antall helsestudioer opp gjennom årene, så dette skulle jeg fikse. Så feil kan man ta. Skikkelig feil. Jeg hadde hverken kondis eller styrke tydeligvis. Jeg kunne ikke forstå at det å kaste en medisinball på en vegg kombinert med roing kunne være så tungt. Men jeg elsket det ifra første stund. Dette var noe for meg. Jeg var rett og slett solgt etter kun 1 time med CrossFit.

Siden jeg tidligere har vært en aktiv fotballspiller gjennom hele ungdomstiden har jeg savnet litt å være sammen med andre om noe. Å kunne trene med venner uten å bli sett rart på hvis man snakker med noen ukjente på treningen. Dette var noe jeg fant i CrossFit som ved sin inkluderende treningsform ga meg mer sosialt utbytte enn noen annen treningsform jeg tidligere har prøvd. Så effektiv trening og sosialt var akkurat hva jeg lette etter.

CrossFit passer for alle. Spiller ingen rolle om du er stor eller liten, tynn eller tykk. Du vil alltid kunne få utbytte av en treningsøkt. CrossFit tilpasses deg og ditt treningsgrunnlag, ikke motsatt.

Som en trener hos CrossFit Grimstad er det en fantastisk følelse når man ser smilene til våre medlemmer når de selv oppdager at dette faktisk fungerer! Det gir pågangsmot, mestringsfølelse og livskvaliteten stiger i takt med pulsen.

Favorittøkt:
Min favorittøkt består gjerne av roing og wallballs (utrolig med tanke på prøvetimen min, ikke sant!?) som går over litt lengre tid, gjerne over 20 min. Seige lange økter der man får jobbet skikkelig med seg selv og viljen.

Hatøkt:
Alt som inkluderer Burpees! Når man er nesten 2 meter høy er det veldig langt ned til gulvet for  å si det sånn.

Kontakt:
bkamp00@gmail.com eller 97740884


Johan Espedal

M-P-Mars-1

Johan Espedal

Kvalifikasjoner:
CrossFit Level 1 Trainer

Meg og CrossFit:
Jeg har bakgrunn i en aktiv familie og har drevet med mye forskjellig som skiskyting, gokart og bakkeløp. For meg startet mitt crossfiteventyr tredje juledag 2009. Stebroren min, Christer Idland, som var hjemme på juleferie fra studier i San Diego tok med meg, min bror Marcelo og stemor Tove på en CrossFit-time i CrossFit Centrums helt nye senter i Sandnes. Økten innebar øvelser som var totalt nye for meg. Blant annet skulle vi finne lagets sammenlagte sum i markløft. Jeg var kun 13 år den gangen og var veldig stolt av å kunne dra opp 65 kg fra bakken. Neste del var en teamøkt. Jeg husker spesielt avslutningen som var 3x15m bearcrawl, noe som egentlig ikke er verdens største utfordring, men etter en hard teamøkt var det nesten umulig. Vi klarte å gjennomføre, men smerten stoppet ikke der. Den påfølgende uken var fylt med enorm stølhet som gjorde en enkel sak som å åpne kjøleskapet til en utfordring. Det var for sent å snu nå, det var kun en ting å gjøre. Melde seg inn og gi gass. 

Jeg har hatt gleden av å være med helt i fra starten da CrossFit i Norge var helt nytt.  Det å se denne sporten vokse og utvikle seg har vært helt spesielt. For meg betyr den gode atmosfæren og gleden som møter meg hver gang jeg går på trening vel så mye som selve treningen.

I 2012 tok jeg CrossFit Level 1 og begynte jeg å jobbe som trener på CrossFit Centrum,  16 år og desidert yngste trener på senteret. Jeg har aldri kjedet meg en eneste dag på jobb! Mye av min inspirasjon og motivasjon kommer av å se andre nå sine mål og uttrykke glede gjennom treningen.

Jeg har hatt gleden av å deltatt på mye forskjellig på disse årene jeg har drevet med CrossFit. Blant annet diverse crossfitkonkurranser og vektløfterstevner.

Favorittøkt:
Jeg liker de korte og intensive øktene. De består gjerne av noen tunge løft i kombinasjon med noen reps med en kroppsvektsøvelse. Skal jeg trekke frem en økt må det bli økten «Helen» som består av løping, kettlebells swings og pullups.

Hatøkt:
Det må vel bli det motsatte av det jeg liker. Lange og seige økter er ikke favoritten. Etter over fem år har jeg fremdeles ikke blitt venn med wallballs og thrusters, som fremdeles alltid tar knekken på meg.

Kontakt:
espedal96@gmail.com eller 99436150


Bård Reian

Bård Reian

Kvalifikasjoner:
CrossFit Level 1 Trainer

Meg og CrossFit:
I min ungdom var jeg aktiv stuper og trente 6 ganger i uken. I studietiden, derimot, var jeg ikke spesielt aktiv ut over en og annen single-track tur i skogen på terrengsykkelen min.

I en alder av 30 år opplevde jeg stadig vond rygg og dårlige knær og fant ut at det kunne være lurt å trimme litt. Begynte derfor på et treningsstudio med spinning-timer og treningsapparater. Spinningen utviklet seg til terrengsykling og etter hvert deltakelse i lange sykkelritt. Jeg brukte mange timer i uken på sykkelen for å prøve og forbedre tidene mine og jeg satt meg inn i og lærte masse om hvordan man trener riktig for utholdenhetsidrett. Jeg har også alltid vært interessert i og lest mye om treningsteori og idrettsernæring/kosthold. Det var vel slik jeg kom over en, den gang, ny treningsform kalt CrossFit som virket spennende. Ferdig trent etter økter på én time, og man får trent hele kroppen!

Da CrossFit så kom til Grimstad ble jeg med på en og annen prøvetime. Selv om jeg innbilte meg at kondisen var rimelig god trodde jeg at jeg ikke skulle overleve disse prøvetimene! I 2016 meldte jeg meg så på introkurs og konverterte fra sykling til CrossFit.

Jeg har blitt kjempeglad i CrossFit, (treningsfilosofien, kostholds-filosofien og det gode miljøet) og føler meg privilegert som får lov til å hjelpe andre også å komme i form. Jeg er opptatt av at alle, uansett forutsetning, livssituasjon og egne mål for sin trening skal oppleve at de, over tid, får mest mulig ut av den tiden de bruker i boxen vår i Grimstad.

Og det der med vond rygg og vonde knær, det har jeg ikke merket noe til på lenge selv om jeg nå har blitt over 20 år eldre.

Favorittøkt:
Jeg liker å kjenne på mestringsfølelsen, så økter der jeg får til noe jeg ikke har mestret tidligere er veldig moro. Ellers er jeg glad i double unders så «Annie» (For time: 50-40-30-20-10 Double Unders og AB-mat situps) er jo ikke så dum i så måte.

Hatøkt:
Jeg er ikke spesielt glad i thrusters, men så er vel ikke thrusters så veldig glade i meg heller.

Kontakt
bard.reian@gmail.com eller 9552 6331


Lene Beate Longvastøl Skaregrøm

Lene Beate Longvastøl Skaregrøm

Kvalifikasjoner:
CrossFit Level 1 Trainer

Meg og CrossFit:
Jeg har alltid vært ganske aktiv og har vært innom mye i oppveksten. Mest fotball, men har også vært innom friidrett og idrettsskole hvor en fikk drevet med litt av hvert. Etter å ha trent litt styrke for meg selv i kjelleren på jobb i ett års tid (visste vel egentlig ikke helt hva jeg drev med) så jeg at det skulle startes opp crossfit her i Grimstad. Husker det ble annonsert med prøvetimer på Levermyr for alle som ville men jeg turte ikke bli med alene selv om jeg hadde SÅ lyst å prøve. Det ble til at jeg meldte meg på introkurs, møtte opp, kjente ingen, elsket det og var frelst fra første stund. Alle brikker falt på plass og jeg har funnet min greie. Skulle inderlig ønske at dette var noe jeg hadde hatt sjans til å få begynne på lenge før fylte 35 år men det er jo aldri forsent heldigvis!!

Ikke lenge etter meg meldte mannen seg også inn og han ble også hektet. Plutselig er favoritthobbyen blitt å piske mannen rundt på teamøkt 🙂

 

Favorittøkt:
Elsker alt med olympiske løft, snatch og clean & jerk. Gjerne kombinert med noe gymnastics som bar muscle ups.

Hatøkt:
Alt som innebærer kondis (dvs mye løping lengre enn 400 m). Eier ikke kondis. Ikke mer å si om det!

Kontakt:
lbskaregrom@gmail.com eller 975 31 236


Kristoffer Bråten

Kristoffer Bråten

Kvalifikasjoner:
CrossFit Level 1 Trainer

Meg og CrossFit:
Jeg begynte tidlig med håndball som favorittsport, da min far dro meg med på håndballtrening. Dette holdt jeg på med fra jeg var 6 til 13 år, men da det var heller få lag å spille for i den alderen, ble det å hive seg på fotballtoget, frem til jeg kom til 20 årene. Da ble det mer interessant å bygge muskler på treningssenter, men motivasjonen var veldig av og på, så jeg vil påstå at jeg var et mer aktivt støttemedlem enn noe annet.

Jeg testet en CrossFit-økt for første gang i 2013 og fant fort ut hvor «dårlig» form jeg var i, men ble umiddelbart hektet; dette ville jeg forbedre! I mange år var det ingen CrossFit-box i nærheten av Grimstad, som gjorde at det ble støttemedlemskap på treningssenteret i noen år til. Når CrossFit Grimstad endelig åpnet fant jeg en plass hvor jeg ikke lenger kun var et støttemedlem og hobbyen ble fort til en livsstil.

Etter 2 år med CrossFit bestemte jeg meg for å ta trenerkurs, siden jeg hadde funnet ut at samholdet og den positiviteten alle i CrossFit Grimstad gir meg er noe jeg ville hjelpe til med å forsterke!

Favorittøkt:
Det blir fort en barbell cycling økt, eventuelt gjerne en økt som har en assault bike i seg. Teamøkter, uansett form, er heller aldri å forakte heller. Min absolutte favorittøkt er nok «DT». 5 runder for tid: 61kg på stangen med 12 deadlifts, 9 hang power cleans og 6 push jerks.

Hatøkt:
CrossFit Open 20.1: 10 runder for tid med: 8 ground to overhead og 10 bar facing burpees. Aldri har en økt dratt meg lengre ned i kjelleren enn denne!

Kontakt:
kristofferbraten88@gmail.com eller 468 36 101


Sara Keen

Sara Keen

Kvalifikasjoner:
CrossFit Level 1 Trainer

Meg og CrossFit:
Jeg startet med CrossFit takket være min beste vennine som turte å påstå at jeg kom til å elske det, noe jeg var sterkt uening i ettersom jeg trivdes best i en sofa med en pose Tortilla chips. I februar 2017 ble jeg omsider med henne på en prøvetime hos CrossFit Grimstad. Én liten klokketime, noen grusomme wallballs, 12 sure kalorier på en romaskin og noen bråkete box jumps var det som skulle til for at jeg falt pladask for sporten.

Miljøet var det første jeg la merke til da jeg gikk inn i lokalet. Alle medlemmene var så motiverende og inkluderende. Alle snakket sammen og ga hverandre komplimenter. Jeg hadde en forestilling om at dersom man skal drive med CrossFit, noe så intenst og krevende, så må man være i relativt god form for å ikke bli ledd av. Der tok jeg så feil som man kan ta tror jeg. Jeg merket fort at ikke en eneste en av hverken medlemmene eller trenerne så noe annerledes på lille, spinkle, livredde meg enn de gjorde på hverandre. Det var rett og slett dritgøy å være der. Og jeg kunne nesten ikke vente til å komme tilbake til neste time.

CrossFit viste seg raskt å være midt i blinken for meg. Sporten har vokst på meg med årene og jeg har fått et helt annet syn på helse. Det er gøy å både se og kjenne på endringer i kroppen når man jobber for det. Jeg har en sunn og aktiv livsstil og jeg virkelig elsker det! Dagene er fylt med overskudd av energi, god selvfølelse og en (kanskje litt for stor) iver etter å komme i gang med dages økt.

Hva er vel bedre enn en kombinasjon av treningsglede, motivasjon, samhold, vennskap, styrke og en vanvittig effektiv trening – og alt på ett og samme sted? Ingenting spør du meg. Jeg anbefaler alle og dra på en prøvetime i den fantastiske boxen vår, og ja, CrossFit er for alle.

Favorittøkt:
Jeg liker økter som tar lang tid. Økter som får meg til å ville legge meg ned og grine når klokken viser at jeg bare er halvveis. Følelsen jeg får etter en slik økt er helt magisk, og jeg glemmer hvor vondt jeg hadde det midt i. Jeg er også veldig glad i økter som kombinerer olympiske løft og gymnastics.Den økten jeg gleder meg mest til, men samtidig gruer meg mest til hver gang heter «Holleyman». 30 runder for tid: 5 wallballs, 3 handstand pushups, 1 power clean.

Hatøkt:
Gi meg en økt med thrusters og burpees så skal du se jeg må jobbe fryktelig hardt for å huske hvorfor jeg begynte med det her.

Kontakt:
sara_keen10@hotmail.com eller 400 56 784